Arbetsdagar på mfÖSJ

Arbetslördag 2013-11-23Arbetsdagar på söder

Posted by Andreas Ljungqvist 2013-11-27 18:57:02

Start kl 09.00.

Taket på SSNJ Co12 blev målat med linoljefärg från Gunnar Ottoson's färgmakeri. Underlaget var torrt och ganska krackelerat men i övrigt helt och i god kondition. Oljan i färgen sögs in som planerat i underlaget och en kompletterande strykning kan bli nödvändig. Eventuellt med enbart linolja. Vi får se hur det artar sig.

Vi diskuterade vilka åtgärder som behöver göras och i vilken ordning. Fönsterbågarna behöver en ytlig avslipning och oljnin/fernissning utvändigt, kittet kan ses över och kompletteras där detta sitter löst eller saknas. Innerglaset måste demonteras så att rutorna kan putsas invändigt för att sedan monteras ihop igen. Denna manöver visade sig vara lättare att göra än förväntat då innerglaset sitter monterat med en skruvad list och inte med kitt.

Väggarnas beklädnad inne i kupén är fuktskadad under vissa fönster. Byte är aktuellt av dessa partier. Här kommer det att behövas någon som behärskar ådringsmålning. Väggarna är ådringsmålade, så det handlar om att kopiera den målningen och inte att dölja en reparation på trävägg.

Exteriört behöver väggarnas plåtbeklädnad ses över avseende rostskador och röta i undergolvets möte med nämnda plåtar. Här är en tveksamhet i konstruktionen. Det saknas droppnäsa på väggarna så vatten som rinner ner för väggarna rinner in och sugs upp i träet. Å andra sidan har vi att göra med en vagn som var tänkt att för det mesta fara fram i ur och skur och då blir det blött överallt där det på ett hus som står still skulle vara torrt som snus. Beroende på var man vill dra gränsen för när ett plåtbyte ska ske så är det ca 1/5 av alla nederkanter som behöver bytas.

Detta är i grova drag vad som behöver göras. Frågan är om allt hinns med innan dom ska tas i bruk till våren. Prioriteringsordningen blir:

1. Taket ska målas. Redan gjort!

2. Fönsterna ska putsas och ses över så att man kan se ut. Påbörjat.

3. Invändig väggbeklädnad repareras.

4. Utvändig väggbeklädnad rostlagas.

5. Utvändig ommålning efter rostlagning.


Rostlagningen är ett ganska stort jobb, så det får ev. skjutas till nästa vinter. I så fall spar vi ommålningen och nöjer oss med en noggrann tvätt.

Det kändes på entusiasmen att det är lite islossning i föreningen, det mesta pekar framåt. Bangården är iordningställd med ca 130 slipers utbytta. Trafiktillståndet börjar komma inom räckhåll. SSNJ vagnarna ska renoveras. Seniorgänget har gett ett lyft åt delar av bangården. Museet har gjort succé med sin nya utställning mm. Det råder relativt sett medvind.

Den yngre skaran fortsatte med 600 projektet efter lite sakkunnig handledning av Andreas L.

Presenning drogs över K4'an då vi inte kan dra det under tak innan trafiktillståndet är i hamn.

Marie höll i korvgrillning och tång med en ängels tålamod. Det är som bekant svårt att slita sig från penslar och verktyg pronto. Gott var det hursomhelst i kylan. Kaffe och gemenskap av det uppsluppna slaget saknades ej heller.



//Peder H

Foto: Andreas Ljungqvist



Arbetslördag 2013-10-26Arbetsdagar på söder

Posted by Andreas Ljungqvist 2013-11-25 20:04:46

Var inne kl 09.00 och öppnade verkstan och lyckades för femtielfte gången misslyckas med att stänga av larmet. Glapp i knappsatsen?? Pappen som vi skulle lägga på godsvagnen lös med sin frånvaro, så även Micke (planerat) med nyckeln till nyckelskåpet.

Så vi som var där, jag, Oliver och Henke passade på att mecka av kulissbågarna med stänger från 600loket. Lagerbussningarna ska bytas då dom är för glappa.

När detta var gjort körde vi till Hässleholm och beskådade HJMF's modelljärnväg över Hässleholms kommuns järnvägsnät med alla stationer i rätt skala, även på längden. Hässleholms station blir nätta 24meter lång och hela anläggningen blir när den är klar ca 70meter lång. Mycket imponerande projekt. Man kan inget annat än beundra entusiasmen och, lycka till!

Därefter bar det åter till gamla C4. Fler hade ramlat in och nu blev det saker gjorda som tänkts göras länge. Som att lyfta ut en 600växel ur en oklippt häck. Det krävs ett gäng 12-20åringar med ett mål i sikte för att det ska ske. Upp med växeln som väger sina kilon, på ett par trallor och iväg med den till museet för att se hur den nya stationen, rundkörningen, ska te sig.

Härligt projekt som ska bli kul att följa. Ideérna formligen sprutar ur det gänget! Det ska bli intressant att följa arbetet med detta


//Peder H

Arbetslördag 2013-09-29Arbetsdagar på söder

Posted by Andreas Ljungqvist 2013-11-25 20:01:20

En allt för kall och rå pmv flyttade vår startfika upp i det vanliga fikarummet.
Lite kaffe och samvaro är allt en go start på en arbetslördag. Efter lite dividerande beslöt vi att lägga upp takbrädorna på godsvagnen.
Nu ligger dom fastspikade sånär som på ca 10 brädor som saknades. Inköpet var inte rundhänt nog. Vi ska se om vi (Micke och jag) kan spika dit dom i veckan så att pappen kan på och vagnen ut och en saltsjöbanevagn in för översyn.
Denna godsvagn ska bevaras i det skick den är bortsett det nya taket. Där var inget att välja på då det var väldigt rötskadat. Känns härligt att beta av projekten ett efter ett.

600 loket fick lite omvårdnad av Simon, Simons kompis, Emil, Oliver. Marie var med på startfikat och Helena var med 600 gänget. Vidar hjälpte mestadels till med taket på vagnen, bankade fast plankorna som jag kapade till i längd och Micke sköt fast.

Sedvanlig korvgrillning med funderingar och diskussioner kring verksamheten. Planer på en ny rundkörning för 600tåget eldade på grabbgänget. Hade tiden funnits skulle nog grästuvorna yrt omkring med det rallarengagemanget.

//Peder H